Translate

Persoonlijk verhaal: s'il vous plaît

" s'il vous plaît "


Dit waren de enige woorden in het Frans die ik kende, doch waren ze voldoende om een psychiatrische jonge vrouw rustig te krijgen.

Tijdens de avond dienst op de spoedgevallen dienst in Brussel, werd er een interne noodoproep geplaatst, omdat er een psychiatrische patiënt gedwongen op werd genomen.

Omdat het om een gedwongen opname ging, werden er meerdere collega's op geroepen om de veiligheid te garanderen.

Met een aantal collega's stonden we klaar, handschoenen aan en in grote getallen, wat een indrukwekkend vertoon van overmacht was (wat natuurlijk ook de bedoeling was).

De vrouw werd met behulp van agenten en ambulanciers gebracht, gefixeerd op de brancard lag een hysterische jonge vrouw (die alleen Frans sprak)


De Frans sprekende collega's probeerde haar te kalmeren, maar kregen geen contact met haar, ze bleef maar huilen.

Ze zat ineengedoken op de brancard, helemaal in zich zelf gekeerd en ontzettend emotioneel., een fors aantal collega's stonden om haar heen.

Gezien het feit dat er geen contact mogelijk was, namen de collega's wat afstand om te overleggen hoe nu verder, gezien het feit dat er mogelijk lichamelijke dwang nodig was om haar in de isolatie cel te krijgen.

Omdat er meer ruimte was om haar heen, ben ik op mijn hurken bij haar gaan zitten en het enige wat ik zei (de enige toepasselijke Franse woorden die ik kende op dat moment) was

" s'il vous plaît "

En terwijl ik het zei, stak ik mijn handen uit, in een hulp biedend gebaar

Het was erg bijzonder, maar ze werd rustig, jammer genoeg was mijn kennis van de Franse taal te weinig om haar verder te kunnen begeleiden, en vlak erna kwamen de collega's terug en door de dreigende en directieve houding en de harde toon, schoot mevrouw direct terug in haar gesloten houding

jammer genoeg moest ze toch met enige fysieke dwang naar de isolatie cel worden gebracht

Toch blijf ik sterk van mening dat er juist door op basis van menselijkheid een patiënt te benaderen, er veel beter contact kan worden gelegd

Geen opmerkingen